Sonic Wunderkammer – Dag 1

fredag 20. september
Reis i tid gjennom seks tiår med elektronisk musikk i vår spesialbygde lyttekuppel

Sonic Wunderkammer – Dag 1
Sentralen/Marmorsalen
20/9, kl. 19 og 20.30
250/150 (inngang begge konsertene)
Todagers-pass: 350/200

Sonic Wunderkammer – Dag 2: 21/9, kl. 14 + 15.30

Len deg tilbake og nyt to konserter med ny og eldre elektronisk musikk i et enestående arkitektonisk lydkammer. Pause mellom der du kan skaffe deg noe å drikke i baren.

Sonic Wunderkammer
Konsert 1:
Natasha Barrett & Marc Downie: Innermost (2019, WP)
Edgard Varèse: Pòeme électronique (1958)
Trond Lossius: Edgelands (2019, WP)

Konsert 2:
Bernard Parmegiani: De Natura Sonorum (1975, utvalgte satser)
Biosphere: Substrata (2011, utvalgte deler)
Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields (2019, WP)

Noen av de viktigste historiske øyeblikkene for elektronisk musikk har funnet sted inni spesialbygde, arkitektoniske strukturer. Vårt soniske forundringskammer på Sentralen fortsetter denne tradisjonen. Ved å utnytte multi-høyttalersystemets 3D-effekter og surroundlydegenskaper, gir det ultimate lytteforhold til en serie radikale og romlige lydverk. Publikum sitter under en kjegle av høyttalere i sirkel omgitt av lyd.

I løpet av to dager og fire konserter, vil et utvalg av elektronisk musikk fra det 20. århundre, ambiente klassikere og tredimensjonale elektroakustiske lydlandskap laget på bestilling fra Ultima og Notam, fylle dette kammeret for soniske vidundre. En perfekt måte å feire 25 år med Notam – Norges mest innovative senter for progressiv elektronisk musikk!

Kl. 19:
Natasha Barrett & Marc Downie: Innermost (2019, WP)
Edgard Varèse: Pòeme électronique (1958)
Trond Lossius: Edgelands (2019, WP)

Den Oslo-baserte britiske komponisten Natasha Barretts Innermost er et samarbeid med den amerikanske digitale kunstneren Marc Downie (OpenEndedGroup). Verket forener ambisonics, 3D-lyd og projeksjon. Lys- og lydpunkter animeres i forskjellige mønstre som alle har sitt karakteristiske «ganglag» ­­– en enestående måte å bevege seg og oppføre seg på. Denne toppmoderne audiovisuelle oppfinnelsen er laget på bestilling fra Ultima og EMPAC, New York.

Edgard Varèses Pòeme électronique ble fremført for første gang i Le Corbusiers paviljong ved verdensutstillingen i Brussel i 1958. 60 år senere høres dette overveldende, abstrakte og mystiske verket fortsatt ut som en radiosending fra rommet.

Trond Lossius er en av Norges mest profilerte lydkunstnere, og i Edgelands kombinerer han feltopptak av forsteder og bygrenser – overgangssonene der menneskelig aktivitet dør ut og naturen overtar. Et lydlandskap som forener menneskelig infrastruktur med villmark.

Kl. 20.30:
Bernard Parmegiani: De Natura Sonorum (1975, utvalgte satser)
Biosphere: Substrata (2011, utvalgte deler)
Ewa Jacobsson: Heabaricum Fields (2019, WP)

Andre del inneholder verk basert på egenskaper fra den naturlige verden. En av de mest prominente blant de radikale franske komponistene av elektronisk musikk, Bernard Parmegiani, komponerte sitt elektroniske mesterverk De Natura Sonorum ved GRM-senteret i Paris. Den strenge strukturen var ment for å undersøke lydens natur ved å sette kunstig og naturlig lyd opp mot hverandre, med forførende resultater.

Den norske elektroniske musikeren Biosphere (aka Geir Jenssen) tar utgangspunkt i det arktiske landskapet i Substrata, et verk med nordisk stemning med en glitrende overflate av is, fjellandskap og smeltevann.

Ewa Jacobsson jobber både som billedkunstner, fotograf og komponist, og hennes nye bestillingsverk Heabaricum Fields er delvis en konsert, delvis en installasjon.

I samarbeid med Notam og 3DA
(Foto: Fernando Lopez-Lezcano)
Innermost er bestilt av Ultima og EMPAC/ Experimental Media and Performing Arts Center at Rensselaer Polytechnic Institute. Natasha Barretts musikk er støttet av Kulturrådet. EMPAC har bestilt videoen av Marc Downie og støttet hans residency der.

Sonic Wunderkammer – Dag 1

Sentralen/Marmorsalen 19:00

Billett 350 – 150,-