Freedom is Around the Corner - men hva betyr det egentlig?

Freedom is Around the Corner - men hva betyr det egentlig?

Den danske avantgarde-komponisten, performance-kunstneren og politiske aktivisten Henning Christiansen elsket å drømme fram tankevekkende slagord. i 1987 lagde han et neonskilt med den tyske teksten "Die Freihet ist um die Ecke", altså "friheten er rett rundt hjørnet". På gravsteinen hans i København står innskriften "Friheten er sosial".

Ultima 2022 plukker opp tråden fra Christiansens frihetsvisjoner, og hans ideer om samfunn og samhold. Skal musikk og kunst kunne mane fram sin magi, må det eksistere en dyp forbindelse mellom kunstnerne og publikummet.

Dette viktige samspillet ble utfordret under Covid-pandemien, da konserter og festivaler ble avlyst og både kunstnere og publikum endte opp i ufrivillig isolasjon. Og akkurat i det vi har våget oss ut for å treffe hverandre igjen, brøt invasjonskrigen ut i Ukraina. Plutselig er verden kastet ut i en ny usikkerhet med hensyn til både maktbalanse, verdensøkonomi, ressurser og klima.

Over hele verden trues demokratier av populistisk politikk. Og klimamål vi møysommelig har klart å sette oss, ser ikke ut til å kunne nås. Faktisk står verden foran en potensielt katastrofal vinter, med ekstremvær og energimangel. Den utopiske framtiden vi er blitt lovet av både politikere, forfattere, økonomer, tenkere og kunstnere, blir stadig utsatt. Ikke fordi det ikke finnes løsninger på menneskehetens problemer der ute. Men fordi ingen er klare til å sette dem ut i praksis. De forblir... rett rundt hjørnet.

Hva betyr dette konkret for Ultima? Vi svarer med en hel rekke konserter, forestillinger og andre arrangementer der publikumsmedvirkning er et nøkkelelement. Som bruken av barns fortellinger om deres drømmeliv i Dreams of the Future, eller det storslåtte interaktive prosjektet Organotopia på Grünerløkka. Eller samarbeidet med lokale grupper som SÅLE, eller publikumsmedvirkningen i prosjektet Into the Open.

Det betyr også at vi setter opp en rekke konserter der temaer som frihet vs. kontroll, og sosial dynamikk, er sentrale. Åpningskonserten vår, Xenakis' Orestia, er basert på en av verdenslitteraturens største tragedier, som omhandler krigens og skjebnens påvirkning på både menneskets kurs og lovene vi lager. I premieren på Missy Mazzolis opera The Listeners opplever vi ødeleggelsen som følger av et polarisert samfunn. Og de tyske avantrock-kjempene i Einstürzende Neubauten tar med seg sine apokalyptiske og kompromissløse lyder til Oslo for første gang på mange år.

En spesiell gjest på festivalen i år er Ukrainas fremste komponist, Valentin Silvestrov. Musikken hans framføres i forskjellige sammenhenger under Ultima, også under hans egen ledelse.

I Context-programmet vårt diskuterer Lenda Lindgren, forfatter av Ekko, de negative konsekvensene av teknologi og sosiale medier. Gjennom seminarer forsøker vi å finne løsninger på problemene rundt kuratering, avkolonisering og kanselleringskulturen.

Ultima i 2022 er en feiring av frihet, men også en påminner om hvor skjør friheten faktisk er, spesielt hvis den sosiale dimensjonen ikke er på plass.
Nå er det ikke lenge igjen å vente - den er rett rundt hjørnet ...

Rob Young