Folk Cycles

asamisimasa I neoN I Yiran Zhao I Simone Hooymans I Benedicte Maurseth

Lørdag 16. september, kl. 14:00–16:15
150–300 kr

To konserter, to radikale tolkninger av folkemusikkbegrepet. Yiran Zhaos nye komposisjon gòng · míng / 共 · 鸣 for ensemblet asamisimasa utforsker forbindelser mellom kinesisk litteratur og norsk folkemusikk. Hardingfelen, med understrengene som svinger sammen med de spilte strengene, minner om eldgamle kinesiske retoriske virkemidler som intertekstualitet, der mening dannes gjennom komplementære setninger. Denne dynamiske resonansen er Zhaos inspirasjon, og har gitt henne et skarpere fokus på det meningsdannende potensialet ved utøvernes kroppsspråk, som blir like viktig som lytteopplevelsen.

Ensemble neoN urfremfører Benedicte Maurseths Alltid og aldri det same, med komponisten på hardingfele. Stykket undersøker hvordan både folkemusikk og samtidsminimalisme utvikler seg ved bruk av repetisjon og variasjon. Digital live-animasjon av Simone Hooymans, inspirert av norsk natur og rosemaling, løper i bakgrunnen.

Program

14.00–14.50

Yiran Zhao: gòng · míng / 共 · 鸣 (2023, WP)

15.30–16.15

Benedicte Maurseth: Alltid og aldri det same (2023, WP)

ultimAdvisor

Rosin2000

●●●●●○

Folkerepetisjon

Benedicte Maurseth har funnet sin egen, personlige vri på folkemusikkens sykliske mønstre. Mange kunstnere har begynt å bruke hardingfele i moderne musikk, men Alltid, og aldri det samme viser på en helt spesiell måte hvordan folkemusikken gradvis muterer rundt et gitt tema. Barna mine syntes forresten det var gøy å se junior-versjonen av verket på Deichman Bjørvika uka etter!

Vidda

●●●●●○

Viktige ensembler

Når du hører noen si at de omtolker gamle tradisjoner, er det lett å bli kynisk og si, «gjør ikke alle det?». Men som en svært erfaren konsertgåer som trodde hun hadde sett alt, ble jeg både overrasket og imponert over det jeg hørte og så her. Disse ensemblene brenner virkelig for å bringe nyskapende og radikal musikk til det norske publikum! Zhaos stykke kledde asamisimasas rastløse nysgjerrighet på egne instrumenter, og deres formidable spilleteknikk. Og neoN, som alltid klarer å finne nye innganger til språket sitt, for eksempel i samarbeid med Susanna Wallumrød, Yoshihide eller Jan St. Werner, smeltet perfekt inn i Maurseths frie folkemusikk.

Benedicte Maurseth I Foto: Pål Laukli

Stillbilde fra Simone Hooymans animasjon Talking Plants

Ensemble neoN I Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Yiran Zhao I Foto: Lukas Jakob Löcke

asamisimasa

Utøvere

asamisimasa, Ensemble neoN, Benedicte Maurseth

VJ og digital animasjon

Simone Hooymans

Komponist

Benedicte Maurseth, Yiran Zhao

I samarbeid med

Henie Onstad Kunstsenter

Støttet av

Det norske komponistfond, Kulturrådet