Aksiom, Dedalus & Song Circus

En dobbeltkonsert med utforskende og eksperimentell musikk

Mandag 20. september, kl. 19:00–21:30
150–250 kr

250/150 for begge konsertene
150/100 for én konsert

En dobbeltkonsert med utforskende og eksperimentell musikk presentert av Aksiom, Dedalus og Song Circus

19:00 Dedalus & Song Circus: Portrett av Pascale Criton

Bothsways (2015)
Chaoscaccia (2014)
La Ritournelle et le galop (1996)
Process (2013)
Steppings (2013)
Soar II (2020)

En portrettkonsert av den franske komponisten Pascale Criton (f. 1954), som siden 1980-tallet har utforsket ørsmå variasjoner i lyd, mikrostemming og multisensorisk persepsjon.

Programmet viser Critons særegne tilnærming til instrumentallyd, hvor ekstremt delikate eller nesten uhørlige instrumentale gester ofte forsterkes ved hjelp av elektronisk utstyr.

Gjennom tette samarbeid med dedikerte utøvere har Criton utviklet en svært personlig, men også fleksibel, komposisjonsmetode. Mange av arbeidene hennes bruker finstemte instrumenter, og slik ukonvensjonell stemming har blitt et varemerke for Critons teknikk og lydverden.

Konserten presenteres av det franske ensemblet Dedalus og det norske vokalensemblet Song Circus.

Bothsways (2015)
Silvia Tarozzi – fiolin, Deborah Walker – cello

Chaoscaccia (2014)
Deborah Walker – cello

La Ritournelle et le galop (1996)
Didier Aschour – gitar 

Process (2013)
Dedalus

Steppings (2013)
Dedalus

Soar II (2020)
Silvia Tarozzi – fiolin, Deborah Walker – cello
Song Circus: Stine Janvin Joh, Signe Irene Stangborli Time og Liv Runesdatter

20:30 Aksiom: Marina Khorkova & Esaias Järnegard

Esaias Järnegard: Songs for Simone – Semaphore, The Black Sun (2021, WP)
Klaus Lang: die ränder der welt (2005)
Marina Khorkova: a_priori (2013)

Svenske Esaias Järnegards kammerstykker vektlegger forholdet mellom kropp og instrument, den nakne lydens fysiske og magiske kraft. Hans nye Songs for Simone - Semaphore, The Black Sun er inspirert av tekstene til Lotta Lotass: “Lyden er en vedvarende, plystrende, skingrende klagesang. Ordene skynder seg i en jevn, tilbakevendende, kontinuerlig bevegelse”.

Marina Khorkova står bak ett av kveldens verk. Musikk skrevet ned hver dag uten analyse eller filter danner utgangspunkt for verket a_priori for fløyte og cello. Verket vokser ut og vender tilbake til stillheten, ispedd turbulente og komprimerte partier.

Esaias Järnegard: Songs for Simone – Semaphore, The Black Sun (2021, WP) 
Klaus Lang: die ränder der welt (2005)
Marina Khorkova
: a_priori (2013)

Song Circus og Britt Pernille Frøholm. Foto: Steinar Engelsen

I samarbeid med

  • nyMusikk

Med støtte fra

  • Oslo kommune
  • Kulturrådet (The Grammar of Ornament)
  • Occitanie en Scène