Barrett, Asheim & EAU: Organ and electronics (2021)

Lydsjokk og eldgamle vibrasjoner i en katedral av lyd

Torsdag 23. september, kl. 21:00
150–250 kr

Natasha Barrett: Where Shockwaves Become Sound (2021)
Nils Henrik Asheim – kirkeorgel, Natasha Barrett – elektronikk

Morton Subotnick: The Wild Bull (part 1) (1968)
EAU (Natasha Barrett / Anders Tveit) – elektronikk

Joel Chadabe:
Blues Mix (1968)
EAU (Natasha Barrett / Anders Tveit) – elektronikk

Vibrasjoner fra orgelets dyp og et program som viser det enorme mangfoldet av elektronisk musikk.

Når blir en sjokkbølge lyd? Når skaper trykk sammenstøt? Når spres løgner raskere enn sannheter, og gjør kanaler for sosial kommunikasjon til bærere av feilinformasjon?

Med utgangspunkt i lufttrykket inne i det majestetiske orgelet tar Where Shockwaves Become Sound, et nytt verk for kirkeorgel og elektronisk flerkanallyd av komponist Natasha Barrett, for seg hvordan fysikkens påvirkning kjennes på kroppen. Verket er komponert for organisten Nils Henrik Asheim, som også fremfører kveldens Oslo-première. 

Den mektige akustikken i Oslo domkirke gir også rom for verker av to amerikanske pionerer innen elektronisk musikk.

Morton Subotnicks The Wild Bull går helt tilbake til det eldgamle diktet Epic of Gilgamesh i sin søken etter nye og rare lydverdener på en Buchla-synthesizer.

Joel Chadabe var tidlig ute med elektronisk komposisjon og er også en viktig musikkhistoriker innen sjangeren.

I samarbeid med

EAU