Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Når lyden trer frem som rettens glemte vitne
After SFX utforsker kompleksiteten og potensialet i det lydlige minnet, og hvordan disse minnene kan bidra til å rekonstruere kriminelle forbrytelser og andre hendelser der synet ikke strekker til.
Abu Hamdan beskriver seg som et «privat øre» eller en uavhengig lydetterforsker, en rolle som kommer i fokus i After SFX sammen med lyddesigner Adam Laschinger og perkusjonist Iain Stewart. Han manipulerer objekter fra sitt Earwitness Inventory, en samling hverdagsgjenstander som er designet for å gjenskape lyder beskrevet av vitner til forbrytelser.
Disse gjenstandene, alt fra brett og plastbeholdere til grus og metallstenger, brukes på scenen for å simulere minner om lydhendelser som vitnene husker i i varierende grad.
Sammenligningene forvandler ofte voldsomme lyder til gjenkjennelige bilder: Et skudd kan minne om «noen som mister en tralle med brett», eller en bygning som kollapser «høres ut som popcorn».
Under performancen forteller Abu Hamdan om sine møter med ørevitnene, og vever sammen rettssaker, personlige minner og refleksjoner rundt språk, lytting og lydens politikk. Resultatet er en hybrid av foredrag, lydverk og performance som kunstneren kaller et «live lydessay». Det er en dyptpløyende lyttesesjon som trekker publikum inn i det usikre terrenget der hukommelse og justis møtes.
Kunstnersamtale
20. september 14.00 – 15.00 MUNCH I Toppsalen
Dagen etter performancen inviterer MUNCH til en samtale mellom Lawrence Abu Hamdan og kurator Tominga O’Donnell. Samtalen tar utgangspunkt i Abu Hamdans separatutstilling Zifzafa på MUNCH og performancen After SFX, og utforsker hvordan lyd kan fungere som både dokumentasjon og motstand i møte med glemsel og strukturell vold.
Fakta
After SFX (2025). Foto: Digital Image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
Lawrence Abu Hamdan. Foto: Diana Pfammatter Photography