Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!

After SFX

Live lydessay av Lawrence Abu Hamdan

Fredag 19. september, kl. 18:00–19:00
150–150 kr

Når lyden trer frem som rettens glemte vitne

After SFX utforsker kompleksiteten og potensialet i det lydlige minnet, og hvordan disse minnene kan bidra til å rekonstruere kriminelle forbrytelser og andre hendelser der synet ikke strekker til.

Abu Hamdan beskriver seg som et «privat øre» eller en uavhengig lydetterforsker, en rolle som kommer i fokus i After SFX sammen med lyddesigner Adam Laschinger og perkusjonist Iain Stewart. Han manipulerer objekter fra sitt Earwitness Inventory, en samling hverdagsgjenstander som er designet for å gjenskape lyder beskrevet av vitner til forbrytelser.

Disse gjenstandene, alt fra brett og plastbeholdere til grus og metallstenger, brukes på scenen for å simulere minner om lydhendelser som vitnene husker i i varierende grad.

Sammenligningene forvandler ofte voldsomme lyder til gjenkjennelige bilder: Et skudd kan minne om «noen som mister en tralle med brett», eller en bygning som kollapser «høres ut som popcorn».

Under performancen forteller Abu Hamdan om sine møter med ørevitnene, og vever sammen rettssaker, personlige minner og refleksjoner rundt språk, lytting og lydens politikk. Resultatet er en hybrid av foredrag, lydverk og performance som kunstneren kaller et «live lydessay». Det er en dyptpløyende lyttesesjon som trekker publikum inn i det usikre terrenget der hukommelse og justis møtes.

Kunstnersamtale: Lawrence Abu Hamdan

20.september 14:00  15:00, MUNCH I Toppsalen

Gratis med påmelding

MUNCH inviterer til en samtale med kunstner og etterforsker Lawrence Abu Hamdan om performancen After SFX og hans nye utstilling Zifzafa.

Abu Hamdan beskriver seg selv som et “private ear”. Gjennom NGO-en Earshot har han utviklet en rettsmedisinsk praksis som analyserer lyd som juridisk bevis, og samler lydlige vitnesbyrd for å rekonstruere de akustiske omgivelsene i forbudte eller utsatte steder.

I performancer som After SFX – presentert på MUNCH/Ultima 19. september, og beskrevet av kunstneren som et «live audio essay» – demonstrerer han denne prosessen og introduserer databasen av lydeffekter som har vokst ut av arbeidet. Zifzafa, vist på MUNCH fra 18. september, undersøker virkningen av mer enn 30 planlagte vindturbiner på innbyggerne på de okkuperte Golanhøydene.

Abu Hamdans praksis spenner over installasjoner, film, audio essays, performancer og publikasjoner, og har vært vist ved Tate Modern, MoMA og Veneziabiennalen. Han er mottaker av både Turner Prize og Edvard Munch Art Award. Samtalen ledes av MUNCH-kurator Tominga O’Donnell.

Fakta

  • Et live lydessay er en fortellerform som utspiller seg gjennom lyd, stemme og tidvis musikk framfor tekst. Begrepet live understreker lytternes opplevelse av at fortellerens ideer tar form i øyeblikket.
  • Lawrence Abu Hamdan har beskrevet seg selv som et privat øre på vegne av mennesker som er under angrep fra statlige myndigheter og andre, som israelske soldater i Palestina eller politiet i Paris. Arbeidet hans har blitt presentert i form av rettsmedisinske rapporter, foredrag, performance, filmer, publikasjoner og utstillinger.
  • Abu Hamdan driver earshot.ngo, en ideell organisasjon som produserer lydundersøkelser for menneskerettigheter og miljøsaker.
  • After SFX presenteres i forbindelse med Lawrence Abu Hamdans utstilling Zifzafa på MUNCH (18.9.2025-4.1.2026).

After SFX (2025). Foto: Digital Image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

Lawrence Abu Hamdan. Foto: Diana Pfammatter Photography

Konsept og performance

  • Lawrence Abu Hamdan

Slagverk

  • Iain Stewart

Lyddesign

  • Adam Laschinger

I samarbeid med

  • MUNCH