Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Ultima 2025 åpner med et nytt verk der byen selv får tale.
City Lines av Joanna Bailie er et akustisk portrett av Oslo, skrevet for Oslo Domkor og elektronikk. Verket tematiserer tilhørighet, bevegelse og hvordan vi navigerer rommet mellom individ og fellesskap – temaer som også preger årets festivalprogram.
Lydene i verket er hentet fra byens egne rom – trikkeholdeplasser, tunneler, veikryss og avsidesliggende steder i byens ytterkanter – og organisert i lydlige bevegelser med ulike retninger: fra vest til øst, fra høyereliggende områder ned mot sentrum, fra støy mot stillhet. Dype droner speiler byens rytmer og menneskestrømmer, mens andre partier åpner for det kontemplative: en klokke, en ferjetur, en pust.
Korets klang og bevegelse vokser frem i samspill med elektronikken. Stemmen bærer og forvandler byens lyder og gir dem et menneskelig nærvær. I en koreografi utviklet i samarbeid med Mette Edvardsen beveger sangerne seg i buede linjer og uregelmessige formasjoner som speiler både byens og verkets klanglige topografi.
Midt i byen, åpen mot lydene utenfor og full av indre resonans, danner Oslo domkirke et rom der arkitektur og musikk lar byen og komposisjonen møtes.
City Lines er en meditativ åpning på årets festival – der hverdagsliv og strukturer, det menneskelige og det mekaniske, det personlige og det kollektive møtes i Oslos lydvev.
Fakta
Oslo Domkor. Foto: Stasevicius
Under motorway at Sinsen. Foto: Joanna Bailie
Oslo Domkor. Foto: Stasevicius
Joanna Bailie