ultiMATE lanseres tidlig juni! Dette medlemsprogrammet gir eksklusive rabatter og fordeler. Følg med.
Se for deg et partitur befolket av dyr av ulike slag. Kronoskvartetten løfter buen – og møter lyden av norsk natur.
Hardangervidda, Europas største høyfjellsplatå, er et møtested for arter fra nord og sør, og et landskap der økosystemer og tradisjoner har utviklet seg side om side gjennom århundrer. I norsk kultur bærer området forestillinger om villmark, motstandskraft og tilhørighet – og rommer myter, bilder og rytmer som finner gjenklang i både kunst og håndverk.
Benedicte Maurseth og Kristine Tjøgersen tilhører en ny generasjon norske komponister med et dypt engasjement for miljøet og omgivelsene våre.
Sammen har de skrevet Elja, en musikalsk respons på Hardangerviddas vidstrakte natur. I verket trer skikkelser som fjellrype, snøugle, jerv, heilo og lappspurv frem, sammen med små frosker og insekter, i et levende lydlandskap.
Elja framføres av Kronos Quartet, et ensemble som i flere tiår har beveget seg med sjelden utholdenhet og nysgjerrighet gjennom samtidsmusikkens mangfoldige landskap. Elja er intet unntak. Her spiller de på et helt nytt sett med instrumenter: hardingfeler, hardingbratsj og hardingcello, spesiallaget av felemakeren Ottar Kåsa. Hardingfelesolist er komponisten Benedicte Maurseth.
Musikken omfavner de resonnerende strengene, alternative stemmingene og de omsluttende lydrommene i disse tradisjonelle instrumentene, samtidig som den åpner for nye klangverdener. Evelina Dembacke bidrar med et visuelt design inspirert av viddas unike flora, det skiftende været og døgnets lysforandringer.
Elja åpner øret for fjellets sårbarhet, og feirer skjønnheten i det som fortsatt finnes.
Fakta
Ayane Kozasa og hennes nye hardingbratsj. Foto: Ingo Biermann
Benedicte Maurseth øver med Kronos Quartet. Foto: Ingo Biermann
Kronos' David Harrington med Kristine Tjøgersen. Foto: Ingo Biermann