Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!

Fin de partie

György Kurtágs opera i konsertversjon

18.–20. september 2025
410–790 kr

Vi hører lyden av livets sjakkmat

Fire personer venter på endetiden i et hus ved sjøen: Hamm, en eldre, blind mann i rullestol; Clov, hans tjener, som ikke kan sitte; og Nagg og Nell, Hamms gamle foreldre, som mistet beina i en sykkelulykke og nå sitter fast i hver sin søppelkasse. Utenfor er det ingenting.

I total isolasjon konfronteres de med sine frykter, manier og usikkerheter. Mens de venter på at den klaustrofobiske, statiske situasjonen skal ta slutt, øker spenningen mellom dem.

Den ungarske komponisten György Kurtág fullførte Fin de partie som 91-åring – hans første og eneste opera, etter åtte års intens fordypning i Becketts Sluttspill. En opera om venting, forfall og avmakt, der musikk og tekst møtes i fragmenter og et nådeløst ingenmannsland.

Kurtágs tonespråk speiler tekstens rytme, mørke og ironi. Selv om verket er skrevet for fullt orkester – her fremført av Operaorkestret under ledelse av Edward Gardner – benytter han ofte små instrumentgrupper og skaper en konsentrert klangverden, nærmest som kammermusikk. Sangstemmene beveger seg i grenselandet mellom tale og sang. Lange, tause øyeblikk veksler med presise, klanglige utbrudd som skjærer gjennom rommet.

Er Kurtág den Beckett ventet på?

Premieresamtale: Fin de Partie

18. september 18:00 –18:30 Den Norske Opera & Ballett I Foajeen

Gratis

Den Norske Opera & Ballett inviterer til en åpen samtale i forkant av norgespremieren på György Kurtágs opera Fin de partie, resultatet av åtte års intens fordypning i Samuel Becketts Sluttspill.

Verket byr på enestående musikk og et budskap som på samme tid er radikalt nihilistisk og dypt humanistisk. Hvilke innsikter kan det gi oss i dag, og hva bør vi lytte etter – i musikk, tekst og kontekst?

Samtalen ledes av musikkviter Peter Edwards, som med sin bakgrunn i det 20. århundres modernisme og opera belyser Kurtágs tonespråk og dialogen mellom Becketts teater og musikken. Han får med seg filosof Kaja Melsom, kjent for sine refleksjoner rundt eksistensialisme, etikk og meningssøk, og teaterkritiker Mona Levin, som i flere tiår har fulgt scenekunsten i Norge og internasjonalt.

Sammen åpner de for perspektiver som spenner over musikk, filosofi og teater, og reflekterer over hvordan Kurtág og Beckett taler til vår egen tid.

Fakta

  • György Kurtágs opera Fin de partie fremføres i konsertversjon, altså uten scenisk iscenesettelse. Den er basert på Samuel Becketts skuespill Sluttspill (1957).
  • Da Beckett skrev Sluttspill, arbeidet han musikalsk og med millimeterpresisjon med rytme, pauser og stillhet.
  • Operaen ble urfremført i La Scala i Milano i 2018. Opplev den i Oslo med sangerne som var med på å forme musikken sammen med Kurtág da den ble til.

Frode Olsen. Foto: Adam Olsson

Edward Gardner. Foto: Agnete Brun

György Kurtág. Foto: Lenke Szilágyi

Musikk av

  • György Kurtág

Libretto

  • György Kurtág, basert på Samuel Becketts skuespill

Med

  • Frode Olsen – Hamm
  • Leigh Melrose – Clov, Hamms tjener
  • Hilary Summers – Nell, Hamms mor
  • Leonardo Cortellazzi – Nagg, Hamms far
  • Operaorkestret

Musikalsk ledelse

  • Edward Gardner

Konsertregi

  • Gudrun Elisabeth Glette

I samarbeid med

  • Den Norske Opera & Ballett

Premieresamtale i samarbeid med

  • Institutt for Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
  • Den Norske Opera & Ballett