Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Vi hører lyden av livets sjakkmat
Fire personer venter på endetiden i et hus ved sjøen: Hamm, en eldre, blind mann i rullestol; Clov, hans tjener, som ikke kan sitte; og Nagg og Nell, Hamms gamle foreldre, som mistet beina i en sykkelulykke og nå sitter fast i hver sin søppelkasse. Utenfor er det ingenting.
I total isolasjon konfronteres de med sine frykter, manier og usikkerheter. Mens de venter på at den klaustrofobiske, statiske situasjonen skal ta slutt, øker spenningen mellom dem.
Den ungarske komponisten György Kurtág fullførte Fin de partie som 91-åring – hans første og eneste opera, etter åtte års intens fordypning i Becketts Sluttspill. En opera om venting, forfall og avmakt, der musikk og tekst møtes i fragmenter og et nådeløst ingenmannsland.
Kurtágs tonespråk speiler tekstens rytme, mørke og ironi. Selv om verket er skrevet for fullt orkester – her fremført av Operaorkestret under ledelse av Edward Gardner – benytter han ofte små instrumentgrupper og skaper en konsentrert klangverden, nærmest som kammermusikk. Sangstemmene beveger seg i grenselandet mellom tale og sang. Lange, tause øyeblikk veksler med presise, klanglige utbrudd som skjærer gjennom rommet.
Er Kurtág den Beckett ventet på?
Premieresamtale: Fin de Partie
18. september 18:00 –18:30 Den Norske Opera & Ballett I Foajeen
Gratis
Den Norske Opera & Ballett inviterer til en åpen samtale i forkant av norgespremieren på György Kurtágs opera Fin de partie, resultatet av åtte års intens fordypning i Samuel Becketts Sluttspill.
Verket byr på enestående musikk og et budskap som på samme tid er radikalt nihilistisk og dypt humanistisk. Hvilke innsikter kan det gi oss i dag, og hva bør vi lytte etter – i musikk, tekst og kontekst?
Samtalen ledes av musikkviter Peter Edwards, som med sin bakgrunn i det 20. århundres modernisme og opera belyser Kurtágs tonespråk og dialogen mellom Becketts teater og musikken. Han får med seg filosof Kaja Melsom, kjent for sine refleksjoner rundt eksistensialisme, etikk og meningssøk, og teaterkritiker Mona Levin, som i flere tiår har fulgt scenekunsten i Norge og internasjonalt.
Sammen åpner de for perspektiver som spenner over musikk, filosofi og teater, og reflekterer over hvordan Kurtág og Beckett taler til vår egen tid.
Fakta
Frode Olsen. Foto: Adam Olsson
Edward Gardner. Foto: Agnete Brun
György Kurtág. Foto: Lenke Szilágyi