Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
En visuell kunstner og en fiolinist møtes på scenen. Den ene tegner, den andre spiller. Sammen maner de frem en verden der noe er i ferd med å nærme seg.
«Det er som om det er et monster som kommer for å ta oss», sa illustratør og tegneserieskaper Karen Keyrouz til den norske musikeren Inger Hannisdal i fjor høst, noen uker før krigen i Libanon eskalerte.
I samtaler diskuterte de mødrene sine. «Dette kan være verdens undergang», hadde Karens mor sagt. Hun hadde ikke hørtes redd ut, hun hadde sagt det som om hun snakket om været. «Min mor har også begynt å si lignende ting», sa Inger; selv i Oslo, hvor krig fortsatt er noe vi bare ser gjennom skjermer. Er det mer urovekkende å høre bekymringer fra mødrene våre, enn å føle dem selv? Å finne løfter om vold allerede sivet inn i de tryggeste, næreste sfærene våre?
Mothers are worried er en tegnekonsert (concert dessiné), en forestilling der levende tegning og musikk utvikler seg side om side på scenen.
Hannisdals fiolin og kassett-looper, inspirert av norsk folkemusikk og arabisk maqam, og Keyrouz’ projiserte tegninger beveger seg i tandem i en dans av linjer og lyd.
Forestillingen skifter mellom små detaljer og store redsler, personlig samtale og delt uro. Den ser for seg vold ikke som et plutselig brudd, men som et stoff, seigt, klissete, langsomt og allestedsnærværende, som siver inn som blekk eller tåke i hjem, rutiner, indre tanker og andre rom vi trodde var trygge.
Fakta
Karen Keyrouz tegner til La mort du soleil, en forestilling i samarbeid med Youmna Saba
Inger Hannisdal. Foto: Nabeeh Semaan
Konsertbilde. Foto: Sirine Fattouh
Karen Keyrouz. Foto: Karen Keyrouz