Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!

Design: NODE Berlin Oslo

Sustainable Composing

Kreativt seminar og lydinstallasjoner

Fredag 12. september, kl. 09:00–22:00
Gratis

Visninger og billetter

Fredag 12.9.

09:00–22:00
Oslo Kunstforening
Gratis

Et møtepunkt for diskurs, praktisk utforskning og installasjoner med vekt på bærekraftige, miljøbevisste og stedsspesifikke lydpraksiser

Hvordan kan lyd og kunst styrke forbindelser mellom mennesker, nærmiljøer og natur? Dette seminaret lar publikum møte kunstnere ogoppleve kunstneriske praksiser som inviterer til å lytte til verden på nye måter.

Bidragene baserer seg på bruk av materialer, historier og teknologi med et bevisst forhold til miljø og ressurser. De tar utgangspunkt i lokal natur, nærmiljø og økologiske problemstillinger, og forholder seg til materialer, historier og teknologi med et bærekraftig blikk.

Gjennom ulike presentasjoner, verksteder og samtaler får vi verktøy til å styrke forbindelser mellom mennesker, steder og det mer-enn-menneskelige, og inspirere til nye former for omsorg og ansvarlighet.

Noen deler av seminaret (10.–11. september) er lukket og krever påmelding. Se programmet nedenfor.

Åpent program

Fredag 12. september (kl. 09.30–14.20)

  • 09:00. Velkomst med kaffe og te
  • 09:30. Introduksjon ved komponist, lydkunstner og utøver Lil Lacy (moderator)
  • 09:35. Luis Fernando Amaya: Musical Exercises to Connect with the More-Than-Human
    Presentasjon
  • 10:35. Natalie Hyacinth: MUVA of da EarTH: Black Sonic TechnoFeminism in an Era of Nature Loss
    Presentasjon om lydlige refleksjoner over naturtap, og hvordan musikk, teknologi og feminisme kan åpne for nye måter å tenke frigjøring fra politiske og sosiale normer knyttet til naturen.
  • 10:55. Frazer Merrick: Musical Mudlarking
    Presentasjon av et pågående arbeid med feltopptak, samtaler og instrumenter fra de gjørmete elvebreddene ved River Colne i Colchester, England.
  • 11:15. Pause
  • 11:30. Giuseppe Pisano-Riise: The Mic and the Street: A Look into the Ethics of Field Recordings in Urban Environments
    Foredrag om lydopptak i urbane kontekster, med eksempler fra prosjekter og feltarbeid som belyser utfordringer knyttet til personvern, klasse, kjønn og identitet. Refleksjoner rundt hvordan ulike kontekster krever ulike tilnærminger – og når det er best å legge opptakeren bort.
  • 12:30. Lunsj
  • 13:30. Jessie Cox: Imagining New Futures Through Sound
    Foredrag hvor deltakerne inviteres til å reflektere rundt hvordan lyd kan være et verktøy for å forestille oss nye framtider og revurdere forholdet vårt til hverandre og omgivelsene.

Installasjonsprogram

Fredag 12. september (14:30–22:00)

  • John Andrew Wilhite: Critical Resonance, Critical Ecologies, videoinstallasjon
  • Frazer Merrick: Musical Mudlarking, installasjon
  • Natalie Hyacinth: MUVA //, installasjon
  • Margrethe Pettersen: Láibmat II, videodokumentasjon
  • Luis Fernando Amaya: Mi Libro es la Tierra: Rosa Ixchel, videoinstallasjon og sneak peek
  • Giuseppe Pisano-Riise: Anecdote_#1, lyttestasjon

Lukket program

(Påmelding kreves, begrenset antall plasser)

10. og 11. september presenteres et lukket seminarprogram for komponister og lydkunstnere som ønsker å utforske hvordan miljø og økologi kan være en drivkraft i skapende praksis.

Les mer og søk om å delta

Bidragsytere inkluderer Afrorack (Brian Bamanya), Margrethe Pettersen, Espen Hjort og Anja Lauvdal.

Programmet inkluderer:

  • En utforskende og praktisk session om DIY-lydteknologi, resirkulering og kreativ gjenbruk ved musiker og synthpioner, Afrorack (Brian Bamanya).
  • Lydvandring og galleribesøk med kunstner Margrethe Pettersen, som gir et innblikk i en praksis som vektlegger økologi, lytting, dyp tid og omsorg, og tar utgangspunkt i konkrete steder, planter eller organismer.
  • Utflukt til Østmarka med kunstner og regissør Espen Hjort, som deler erfaringer fra prosessen med å utvikle Treework – et verk som forsøker å åpne oss for den kroppslige kunnskapen trærne besitter, basert på antakelsen om at trær er skapende vesener som uttrykker seg gjennom bevegelse og musikk.
  • Improvisasjon og samtale med Anja Lauvdal relatert til hennes forskningsprosjekt Nære lydbilder: En kunstnerisk utforsking av lokalsamfunn.

Kursdeltakerne gis rom for deling av erfaringer og refleksjoner knyttet til deres egen praksis. Samtalene fasiliteres av komponist, lydkunstner og utøver Lil Lacy.

Biografier

Lil Lacy er komponist, sanger og musiker. Hun har utviklet sin nysgjerrighet for komposisjon, klang og improvisasjon gjennom en lang rekke vidt forskjellige kunstneriske samarbeid, prosjekter og verk. Dialog på tvers av medvirkende og publikum er en sentral del av hennes praksis.

Luis Fernando Amaya er komponist og forsker. Arbeidet hans utforsker ofte kollektive minner og forholdet mellom mennesker og mer-enn-menneskelige aktører som planter, dyr og miljø. Musikken hans skaper forbindelser mellom lyd, rom og levende systemer, og inviterer til refleksjon over hvordan vi sameksisterer med verden rundt oss.

Natalie Hyacinth er lydkunstner og akademiker, og arbeider med musikk i skjæringspunktet mellom teknologi, klimarettferdighet og Black life. Hennes kreative praksis er både interseksjonell og tverrfaglig, med temaer fra kulturgeografi, filosofi og afrofuturisme. Gjennom eksperimentering med lyd og lydteknologi som uttrykk for motstand skaper hun nye lydverdener som en del av sitt aktivistiske arbeid, under kunstnernavnet The Black Astral.

Frazer Merrick er lydkunstner som arbeider med feltopptak og egne instrumenter. Hans arbeid er interaktivt og utforskende, og kombinerer lyd, lys og oppfinnsom teknologi for å skape overraskende og lekne soniske opplevelser.

Giuseppe Pisano-Riise er komponist av elektroakustisk musikk og forsker innen lydstudier ved Norges musikkhøgskole. Hans arbeid kjennetegnes av bruk av feltopptak for å utforske rom og samfunn. Han skriver om lydoppfatning, historiefortelling, epistemologi og politikk. Som musiker komponerer han akusmatisk musikk og er kjent som improvisator innen datamusikk og acousmonium-opptredener.

Jessie Cox er komponist og perkusjonist og bruker afrofuturisme, lytting og kritisk teori som innganger til sin kunstneriske forskning. Hans arbeid utforsker universet, fremtid og eksistens gjennom lyd, og han skaper musikk som trer inn i det ukjente og åpner nye rom for refleksjon og opplevelse.

John Andrew Wilhite er musiker, lydkunstner og forsker ved Norges musikkhøgskole, og arbeider i krysningsfeltet mellom eksperimentell musikk, visuell kunst og tverrkunstneriske samarbeider. Hans praksis utforsker relasjoner mellom lyd, rom og kropp, og hvordan musikk og visuelle elementer kan skape nye opplevelser og forståelser.

Margrethe Iren Pettersen er kunstner som arbeider stedsspesifikt med økologi, samisk identitet og forholdet mellom mennesker og natur. Hennes prosjekter utfolder seg gjennom installasjoner, lydvandringer, skulpturer og fotografi, ofte med utgangspunkt i spesifikke steder, planter eller organismer.

Brian Bamanya (Afrorack) er musiker og pioner innen bygging av elektroniske instrumenter av gjenbrukte materialer. Han kombinerer afrikanske rytmer, techno og acid house i improviserte live-sett, og skaper en særegen sound som har gjort ham anerkjent både i Afrika og internasjonalt.

Espen Hjort er kunstner og regissør. Han har nylig skapt Treework, en opera laget og fremført i samarbeid med trær. Arbeidet springer ut av en utforskning av hvordan mer-enn-menneskelige perspektiver kan være en del av hele den kreative prosessen, hvordan en menneskelig praksis som teater kan bøye seg eller forandre seg for å romme slike perspektiver, og hvilke utfordringer som ligger i å gi slipp på kontroll og kunstnerisk styring.

Anja Lauvdal er jazzpianist og komponist. Hun er stipendiat ved Norges musikkhøgskole, der hun forsker på hvordan det å arbeide med lokal natur har potensiale for sterk følelsesmessig tilknytning og dermed også gir både kunstnere og publikum et ønske om å bevare naturen. Hun utforsker hvordan improvisasjon, med sin demokratiske, gjensidige lytting og intuitivitet i øyeblikket, kan bidra til å åpne sansene til både utøvere og publikum.

Krediteringer

Programmet er en del av det ettårige prosjektet Sustainable Composing & Creative Sound Practices, som tematiserer blant annet grønn lydteknologi, bærekraftige valg i skapende prosesser, samarbeid på tvers av disipliner og involvering av lokalmiljø. Det er et samarbeid mellom Ultima, Nordic Music Days og Huddersfield Contemporary Music Festival, støttet av Arts Council England, Statens kunstfond Danmark og Norsk kulturråd.

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

Afrorack. Foto: Afrorack

Frazer Merrick. Foto: Moverons Garden Brightlingsea

Natalie Hyacinth. Foto: Harrison Davis-Corr

Luis Fernando Amaya. Foto: Ana María Bermúdez

I samarbeid med

  • Nordic Music Days
  • Huddersfield Contemporary Music Festival
  • Oslo Kunstforening
  • Norges musikkhøgskole

Støttet av

  • Arts Council England
  • Statens kunstfond Danmark
  • Kulturrådet
  • EUs kulturprogram Kreativt Europa som en del av ULYSSES