Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Et møtepunkt for diskurs, praktisk utforskning og installasjoner med vekt på bærekraftige, miljøbevisste og stedsspesifikke lydpraksiser
Hvordan kan lyd og kunst styrke forbindelser mellom mennesker, nærmiljøer og natur? Dette seminaret lar publikum møte kunstnere ogoppleve kunstneriske praksiser som inviterer til å lytte til verden på nye måter.
Bidragene baserer seg på bruk av materialer, historier og teknologi med et bevisst forhold til miljø og ressurser. De tar utgangspunkt i lokal natur, nærmiljø og økologiske problemstillinger, og forholder seg til materialer, historier og teknologi med et bærekraftig blikk.
Gjennom ulike presentasjoner, verksteder og samtaler får vi verktøy til å styrke forbindelser mellom mennesker, steder og det mer-enn-menneskelige, og inspirere til nye former for omsorg og ansvarlighet.
Noen deler av seminaret (10.–11. september) er lukket og krever påmelding. Se programmet nedenfor.
Fredag 12. september (kl. 09.30–14.20)
Fredag 12. september (14:30–22:00)
(Påmelding kreves, begrenset antall plasser)
10. og 11. september presenteres et lukket seminarprogram for komponister og lydkunstnere som ønsker å utforske hvordan miljø og økologi kan være en drivkraft i skapende praksis.
Bidragsytere inkluderer Afrorack (Brian Bamanya), Margrethe Pettersen, Espen Hjort og Anja Lauvdal.
Programmet inkluderer:
Kursdeltakerne gis rom for deling av erfaringer og refleksjoner knyttet til deres egen praksis. Samtalene fasiliteres av komponist, lydkunstner og utøver Lil Lacy.
Lil Lacy er komponist, sanger og musiker. Hun har utviklet sin nysgjerrighet for komposisjon, klang og improvisasjon gjennom en lang rekke vidt forskjellige kunstneriske samarbeid, prosjekter og verk. Dialog på tvers av medvirkende og publikum er en sentral del av hennes praksis.
Luis Fernando Amaya er komponist og forsker. Arbeidet hans utforsker ofte kollektive minner og forholdet mellom mennesker og mer-enn-menneskelige aktører som planter, dyr og miljø. Musikken hans skaper forbindelser mellom lyd, rom og levende systemer, og inviterer til refleksjon over hvordan vi sameksisterer med verden rundt oss.
Natalie Hyacinth er lydkunstner og akademiker, og arbeider med musikk i skjæringspunktet mellom teknologi, klimarettferdighet og Black life. Hennes kreative praksis er både interseksjonell og tverrfaglig, med temaer fra kulturgeografi, filosofi og afrofuturisme. Gjennom eksperimentering med lyd og lydteknologi som uttrykk for motstand skaper hun nye lydverdener som en del av sitt aktivistiske arbeid, under kunstnernavnet The Black Astral.
Frazer Merrick er lydkunstner som arbeider med feltopptak og egne instrumenter. Hans arbeid er interaktivt og utforskende, og kombinerer lyd, lys og oppfinnsom teknologi for å skape overraskende og lekne soniske opplevelser.
Giuseppe Pisano-Riise er komponist av elektroakustisk musikk og forsker innen lydstudier ved Norges musikkhøgskole. Hans arbeid kjennetegnes av bruk av feltopptak for å utforske rom og samfunn. Han skriver om lydoppfatning, historiefortelling, epistemologi og politikk. Som musiker komponerer han akusmatisk musikk og er kjent som improvisator innen datamusikk og acousmonium-opptredener.
Jessie Cox er komponist og perkusjonist og bruker afrofuturisme, lytting og kritisk teori som innganger til sin kunstneriske forskning. Hans arbeid utforsker universet, fremtid og eksistens gjennom lyd, og han skaper musikk som trer inn i det ukjente og åpner nye rom for refleksjon og opplevelse.
John Andrew Wilhite er musiker, lydkunstner og forsker ved Norges musikkhøgskole, og arbeider i krysningsfeltet mellom eksperimentell musikk, visuell kunst og tverrkunstneriske samarbeider. Hans praksis utforsker relasjoner mellom lyd, rom og kropp, og hvordan musikk og visuelle elementer kan skape nye opplevelser og forståelser.
Margrethe Iren Pettersen er kunstner som arbeider stedsspesifikt med økologi, samisk identitet og forholdet mellom mennesker og natur. Hennes prosjekter utfolder seg gjennom installasjoner, lydvandringer, skulpturer og fotografi, ofte med utgangspunkt i spesifikke steder, planter eller organismer.
Brian Bamanya (Afrorack) er musiker og pioner innen bygging av elektroniske instrumenter av gjenbrukte materialer. Han kombinerer afrikanske rytmer, techno og acid house i improviserte live-sett, og skaper en særegen sound som har gjort ham anerkjent både i Afrika og internasjonalt.
Espen Hjort er kunstner og regissør. Han har nylig skapt Treework, en opera laget og fremført i samarbeid med trær. Arbeidet springer ut av en utforskning av hvordan mer-enn-menneskelige perspektiver kan være en del av hele den kreative prosessen, hvordan en menneskelig praksis som teater kan bøye seg eller forandre seg for å romme slike perspektiver, og hvilke utfordringer som ligger i å gi slipp på kontroll og kunstnerisk styring.
Anja Lauvdal er jazzpianist og komponist. Hun er stipendiat ved Norges musikkhøgskole, der hun forsker på hvordan det å arbeide med lokal natur har potensiale for sterk følelsesmessig tilknytning og dermed også gir både kunstnere og publikum et ønske om å bevare naturen. Hun utforsker hvordan improvisasjon, med sin demokratiske, gjensidige lytting og intuitivitet i øyeblikket, kan bidra til å åpne sansene til både utøvere og publikum.
Programmet er en del av det ettårige prosjektet Sustainable Composing & Creative Sound Practices, som tematiserer blant annet grønn lydteknologi, bærekraftige valg i skapende prosesser, samarbeid på tvers av disipliner og involvering av lokalmiljø. Det er et samarbeid mellom Ultima, Nordic Music Days og Huddersfield Contemporary Music Festival, støttet av Arts Council England, Statens kunstfond Danmark og Norsk kulturråd.
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Afrorack. Foto: Afrorack
Frazer Merrick. Foto: Moverons Garden Brightlingsea
Natalie Hyacinth. Foto: Harrison Davis-Corr
Luis Fernando Amaya. Foto: Ana María Bermúdez