Glitch Curation Symposium

Symposium

Torsdag 21. september, kl. 14:00–18:00
Gratis

Når «svikter» kuratering og i hvilken grad bør kuratorer samhandle med verk og materialer utenfor sine egne spesialområder?

Symposiet Glitch Curation begir seg ut i den kuratoriske opphavsrettens tåkete grenseland, i et forsøk på å dekode pågående diskurser og grenseoppganger i nymusikk-kuratering. Både moralske, juridiske og etiske aspekter utforskes, så vel som kurateringens eurosentrisitet.

Symposiet åpner med Danilo Mandic, en jurist som arbeider tverrfaglig med jus og humanistiske fag. Han vil holde et foredrag om de juridiske grensene for lydeksperimentering. I sitt arbeid ser Mandic på forholdet mellom lyd og lov, og undersøker i hvilken grad lydens kvaliteter kan bidra til nye metodologiske forståelser for både lytting og juridisk tenkning. Den tverrfaglige tilnærmingen gjør at publikum kan få et vokabular for å diskutere de ofte turbulente samspillene mellom kreativitet, kuratering og opphavsrett.

Deretter følger et panel om de etiske og praktiske grensene for nymusikk-kuratering. Panelet består av meLê yamomo og Irene Revell, i tillegg til kuratorene Katía Truijen og Anne Szefer Karlsen. Truijen bidrar med perspektiver på forhandlingsrom for lytting. Karlsen, som blant annet har vært involvert i Dream Contract for Curators, har ekspertise fra visuell kunst når det gjelder å navigere forventninger mellom kuratorer og kunstnere. Ordstyrer og ansvarlig for programmet er Sofie B. Ringstad, en kunstarbeider, forfatter og manager i musikkbyrået Sonic Labour.

Symposiet rundes av med en praksis-demonstrasjon fra deltagerne i Ultimas internasjonale kurateringskurs, Institutional Audibilities - Archival Poetics. Kurset tilnærmer seg kuratering gjennom institusjonelle strukturer, arkiveringspraksiser, inkludering og historiske dynamikker. Presentasjonen introduseres av kursets mentorer, meLê yamomo, som i sitt kunstneriske og akademiske virke jobber med avkolonisering av sørøst-asiatiske lydarkiver, og Irene Revell, en kurator og forfatter som nærmer seg musikk og lydhistorer fra et feministisk perspektiv.

Den teoretiske diskusjonen innrammes av den colombiskfødte og Berlin-baserte lydkunstneren Amuleto Manuela. Forankret i hennes lidenskap for «et mangfold av verdener der alle lytter til hverandre» byr hun på en rik lydverden via turntablism.

Praktisk info: Arrangementet foregår på engelsk. For å melde deg på, registrer deg gratis her.

PROGRAM

13:30 Kaffe & te

14:00 Lydgaver fra Amuleto Manuela

14:15-14:30 Introduksjon fra vert Sofie B. Ringstad

Heloisa Amaral, direktør for Ultima, ønsker velkommen

14:30-15:15 Apprehending Sound: Ordering and Interference

Foredrag av Danilo Mandic (Universitetet i Westminster)

15:15-16:15 Panel: Etikk i ny musikk-kuratering

Med meLê yamomo (Universitetet i Amsterdam), Irene Revell (Electra Productions), Katía Truijen (Rewire Festival, Studio for Immediate Spaces ved Sandberg Instituut og //\ hoekhuis) og Anne Szefer Karlsen (Professor i kuratorpraksis, Universitetet i Bergen). Ordstyrer er Sofie B. Ringstad

16:15-16:30 Pause med et lett måltid

16:30-17:45 Institutional Audibilities – Archival Poetics

Presentasjoner fra Sounds Now Curating Course

17:45-18:00 Lydgaver fra Amuleto Manuela

Medvirkende

meLê yamomo , Irene Revell, Katía Truijen, Anne Szefer Karlsen, Danilo Mandic, Amuleto Manuela

Ordstyrer

Sofie B. Ringstad

Programmert av

Sofie B. Ringstad

I samarbeid med

Sounds Now

Støttet av

EUs kulturprogram Kreativt Europa, Sparebankstiftelsen DNB, Fritt Ord

Deltakere

Rayya Badran, Nico Daleman, Eira Bjørnstad Foss, Nischal Khadka, Dayang Magdalena Nirvana T. Yraola, Cường Minh Bá Phạm, Ariel William Orah, Taïca Replansky, Jessica Sligter, Andrea Zarza Canova