Det Norske Kammerorkester: Vrede

Musikalske krigsfortellinger

Lørdag 24. september, kl. 19:00–20:30
150–450 kr

Lyden av kamphandlinger, begravelsesmarsjer og mennesker som sørger. Dette er krigsmusikk.

Heinrich Ignaz Biber: Battalia á 10 (1673)
Karl Amadeus Hartmann: Concerto Funebre (Begravelseskonsert) for fiolin og strykere (1939/1959)
Mizzy Mazzoli: You Know Me From Here (2012/rev. 2018)
George Crumb: Black Angels for elektrisk strykerkvartett (1970)

I 2022 skjedde det utenkelige: Krig brøt ut på europeisk jord. I dette spesialprogrammet har Det Norske Kammerorkester valgt ut fire verk fra tre forskjellige århundrer som på hver sin måte formidler angsten, sorgen og sinnet som krigen bringer med seg.
Imellom stykkene kommer oberstløytnant Palle Ydsebø til å snakke om kampstrategi og taktikk fra den virkelige verden.

Battalia for ti musikere er skrevet av den tyske barokkomponisten Heinrich Ignaz Biber. Her forsøkte han å formidle støyen og kaoset på slagmarken. Det er også noe litt humoristisk over orkestrets lydeffekter som simulerer muskettskudd og -treff. Samtidig er det en klagesang for sårede musketerer.

"Holder du et speil opp til verden, slik at hun gjenkjenner sitt grusomme ansikt," skrev Karl Amadeus Hartmann om sin Concerto Funebre (Begravelseskonsert), "vil hun til slutt kanskje endre seg til det bedre".
Med Nazi-Tysklands invasjon av Tsjekkoslovakia brent inn på netthinnen, skrev Hartmann dette stykket for å uttrykke en tirade av undertrykte følelser. Angst og sinne bobler opp til overflaten av musikken i intense utbrudd. Begravelseskonserten er fylt med "denne epokens intellektuelle og åndelige håpløshet".

You Know Me From Here er et stykke skrevet av New York-komponisten Missy Mazzoli. Det ble opprinnelig skrevet for Kronos Quartet. Det sentrale temaet i musikken er tap, men i et positivt lys: De vakre øyeblikkene som oppstår når man hopper ut i det ukjente og følger magefølelsen. Musikken veksler stadig mellom grove, organiske teksturer og himmelstormende melodier.

George Crumb døde dessverre tidlig i 2022. Han var en innovatør både hva gjaldt form, tekstur og tematikk. Det er ikke til å stikke under en stol at Black Angels er en rå, ugjestmild og til tider smertefull lytteropplevelse. Men hva annet kan man forvente av et verk direkte inspirert av Vietnamkrigen? Med undertittelen 13 Images From the Dark Land, inneholder verket referanser til Schubert's Døden og Piken og Dies Irae-temaet fra den katolske rekviemsmessen. Både stemte glass, vokal og elektrisk forsterkete strykere inngår i Crumbs mesterverk som beskriver krigens mentale grusomheter.

Patricia Kopatchinskaja

Det Norske Kammerorkester. Foto: Bård Gundersen.

Kunstnerisk leder

Pekka Kuusisto

Fiolin

Patricia Kopatchinskaja

Tale

Palle Ydsebø

Utøvere

Det Norske Kammerorkester

I samarbeid med

Det Norske Kammerorkester