Det Norske Kammerorkester: Vrede

Musikalske krigsfortellinger

Lørdag 24. september, kl. 19:00
150–450 kr

Visninger og billetter

Lørdag 24.9.

19:00–20:30
Sentralen (Marmorsalen)
150–450 kr

Billetter legges ut for salg i juni.

Lyden av kamphandlinger, begravelsesmarsjer og mennesker som sørger. Dette er krigsmusikk.

Heinrich Ignaz Biber: Battalia á 10 (1673)
Karl Amadeus Hartmann: Concerto Funebre (Begravelseskonsert) for fiolin og strykere (1939/1959)
George Crumb: Black Angels for elektrisk strykerkvartett (1970)

I 2022 skjedde det utenkelige: Krig brøt ut på europeisk jord. I dette spesialprogrammet har Det Norske Kammerorkester valgt ut tre verk fra tre forskjellige århundrer som på hver sin måte formidler angsten, sorgen og sinnet som krigen bringer med seg.

Battalia for ti musikere er skrevet av den tyske barokkomponisten Heinrich Ignaz Biber. Her forsøkte han å formidle støyen og kaoset på slagmarken. Det er også noe litt humoristisk over orkestrets lydeffekter som simulerer muskettskudd og -treff. Samtidig er det en klagesang for sårede musketerer.

"Holder du et speil opp til verden, slik at hun gjenkjenner sitt grusomme ansikt," skrev Karl Amadeus Hartmann om sin Concerto Funebre (Begravelseskonsert), "vil hun til slutt kanskje endre seg til det bedre".

Med Nazi-Tysklands invasjon av Tsjekkoslovakia brent inn på netthinnen, skrev Hartmann dette stykket for å uttrykke en tirade av undertrykte følelser. Angst og sinne bobler opp til overflaten av musikken i intense utbrudd. Begravelseskonserten er fylt med "denne epokens intellektuelle og åndelige håpløshet".

George Crumb døde dessverre tidlig i 2022. Han var en innovatør både hva gjaldt form, tekstur og tematikk. Det er ikke til å stikke under en stol at Black Angels er en rå, ugjestmild og til tider smertefull lytteropplevelse. Men hva annet kan man forvente av et verk direkte inspirert av Vietnamkrigen? Med undertittelen 13 Images From the Dark Land, inneholder verket referanser til Schubert's Døden og Piken og Dies Irae-temaet fra den katolske rekviemsmessen.

Både stemte glass, vokal og elektrisk forsterkete strykere inngår i Crumbs mesterverk som beskriver krigens mentale grusomheter.

Patricia Kopatchinskaja

Det Norske Kammerorkester. Foto: Bård Gundersen.

Kunstnerisk leder

Pekka Kuusisto

Fiolin

Patricia Kopatchinskaja

Med

Det Norske Kammerorkester

I samarbeid med

Det Norske Kammerorkester