Vi har lansert vårt nye medlemsprogram ultiMATE som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!

Cassettes 100

Aki Onda iscenesetter José Maceda

Torsdag 18. september, kl. 15:00–15:30 | 16:30–17:00
Gratis

Visninger

Torsdag 18.9.

15:00–15:30
Deichman Bjørvika
Gratis
16:30–17:00
Deichman Bjørvika
Gratis

Hundre kassettspillere. Hundre utøvere. En vandrende lydprosesjon gjennom bibliotekets åpne rom.

Cassettes 100 (1971) skapte den filippinske komponisten og etnomusikologen José Maceda et kollektivt lydlandskap, bygget på opptak av urfolksinstrumenter og naturlyder. Opptakene spilles av i samspill, mens kassettspillerne bæres gjennom rommet. Lydene overlapper og glir inn i hverandre som en bølgende levende drone.

På Ultima gjenskapes Cassettes 100 i Deichman Bjørvikas svevende rom, produsert av nyMusikk. Hundre elever fra Edvard Munch videregående skole – musikere og dansere – fyller biblioteket med lyd og bevegelse, ledet av kunstner og kurator Aki Onda.

Verket var Macedas første store offentlige produksjon – en stillferdig revolusjon som førte landsbyens klang inn i byens kropp. Inspirert både av sørøstasiatiske musikktradisjoner og vestlig avantgarde, byttet han ut komplekse høyttalersystemer med en DIY-koreografi av bevegelige kropper og enkle avspillingsenheter.

Dronen, en bærende kraft i mange asiatiske tradisjoner, ble sentral i Macedas tenkning. Ikke som et statisk punkt, men som et levende og flytende klangfelt uten hierarki, der bånd møtes, driver fra hverandre og samles i skiftende mønstre.

Men denne lydlige friheten utviklet seg i spenning med makten. Verket ble mulig gjennom kulturell støtte fra det daværende autoritære regimet – et paradoks som fortsatt preger hvordan det oppleves. Macedas ettermæle er formet av både radikal eksperimentering og motsetningene ved å arbeide tett på statlig kontroll.

Kontekstsamtale: Cassettes 100

18. september 15:45 – 16:30 Deichman Bjørvika I Musikkavdelingen

Gratis

nyMusikk og Deichman Bjørvika inviterer til en samtale rundt José Macedas Cassettes 100, med Aki Onda, Jennifer Torrence, utøver og prosjektinitiativtaker hos nyMusikk, og meLê Yamomo, professor i kunstnerisk forskning og spesialist på sørasiatiske musikkarkiv. Kurator Katya García-Antón leder samtalen.

Verket fra 1971 skaper et kollektivt lydlandskap av opptak med urfolksinstrumenter og naturlyder, spilt av på kassettspillere som bæres gjennom rommet. De overlappende lagene danner en skiftende drone, inspirert av sørøstasiatiske tradisjoner og tidsfilosofier, og av den vestlige avantgardens eksperimenter med lydromlighet.

Verket rommer både radikal eksperimentering og paradokset ved å ha blitt skapt under et autoritært regime. På Ultima gjenskapes det av Aki Onda, koreograf Carlisle Sienes og 100 elever fra Edvard Munch videregående skole.

Samtalen finner sted i Deichmans musikkavdeling, og utforsker utforske hvilken betydning Cassettes 100 hadde i sin opprinnelige kontekst i Manila, og hvilken rolle verket kan få i dag i lys av historisk kontekst, fortolkning og kollektivt minne.

Fakta

  • Fremføringen utspiller seg i Deichman Bjørvikas åpne publikumsarealer. Møt presis – og følg strømmen.
  • Marcos-diktaturet styrte Filippinene under unntakstilstand fra 1972 til 1986, preget av sensur, undertrykking og strategisk bruk av kunst og kultur i regimets tjeneste.
  • De siste ti årene har kurator og lydkunstner Aki Onda vært en drivkraft i å gjenreise interessen for José Macedas virke internasjonalt. Aki Onda presenterer også eget verk på årets festival, i Classic Album Sundays.
  • nyMusikk er en landsomfattende organisasjon for samtidsmusikk, etablert i 1938 for å fremme radikal, eksperimentell og sjangeroverskridende musikk i hele Norge. I 1991 var nyMusikk med på å grunnlegge Ultima.

Aki Onda. Foto: Maki Kaoru

José Maceda Cassette 100 i lobbyen til Cultural Center of the Philippines, 1971. Foto: Nathaniel Gutierrez. Med tillatelse fra UP Center for Ethnomusicology og Annatha Lilo Gutierrez.

José Maceda. CC BY-NC-SA 2.0

Musikk av

  • José Maceda

Med

  • Dans- og musikkelever fra Edvard Munch videregående skole

Kunstnerisk ledelse

  • Aki Onda

Koreografi

  • Aki Onda
  • Carlisle Sienes

Lydteknikk

  • David Dino Guadalupe (UPCE)

Samtaledeltakere

  • Aki Onda
  • Jennifer Torrence (nyMusikk)
  • Dans- og musikkelever fra Edvard Munch videregående skole
  • meLê yamomo
  • Katía Truijen (konsept)
  • Katya García-Antón (moderasjon)

Produsert av

  • nyMusikk

I samarbeid med

  • Deichman Bjørvika
  • Edvard Munch videregående skole

Støttet av

  • Bergesenstiftelsen
  • Sparebankstiftelsen DNB

En spesiell takk til

  • UP Center for Ethnomusicology (UPCE), University of the Philippines