Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Hva opplever vi når vi lytter? Ikke sjelden bare en flyktig fornemmelse, født utenfor ordenes rekkevidde.
For Reasons Unknown, tittelen på Peder Barratt-Dues nye verk, er hentet fra Luckys monolog i Samuel Becketts Mens vi venter på Godot – en strøm av tilsynelatende meningsløse tanker som sirkler rundt det uløselige og absurde ved tilværelsen. Barratt-Dues musikk beveger seg i et lignende grenseland mellom uro og skjønnhet, sammenbrudd og sammenheng.
I Residue bearbeider Joanna Bailie musikkopptak gjennom lag av ekko og forvrengning. Lyden pendler mellom gjenkjennelige konturer og oppløsende harmonier, som langsomt glir inn i strykernes levende klang. Ekkoet av det som en gang var, svever i rommet som et gjenferd.
Konserten rundes av med duoen Tlön (fiolinist Sara Övinge og cellist Gregor Riddell) i tett samspill med musikere fra Det Norske Kammerorkester. Inspirert av Aldous Huxley og Jorge Luis Borges’ magiske realisme, forvandler de kjente musikalske referanser til et forunderlige lydlanskap.
Det kjente blir fremmed, og man lytter – søkende, hudløst til stede.
Program
Peder Barratt-Due
For Reasons Unknown (urframføring)
Joanna Bailie
Residue (2024) for strykere og tape (norgespremiere)
Tlön
Huxley for forsterkede strykere med effekter
Fakta
Det Norske Kammerorkester med Pekka Kuusisto. Foto: Magnus Skrede
Peder Barratt-Due
Joanna Bailie
Tlön. Foto: Yrjan Sundfør Rodrigues
Det Norske Kammerorkester på Sentralen