Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Et svar i lyd, bilde og berøring på kunnskapen som former – og utelukker – verden.
I over førti år har komponist og lydkunstner Ewa Jacobsson bygget opp et voksende arkiv av funne objekter, lyder og fragmenter. Arkivet er ikke systematisert etter tema eller tid, men har vokst frem langsomt, ofte intuitivt. Enkelte elementer går igjen i flere verk, mens andre forblir ubrukte i årevis før de finner sin plass.
Hvert element bærer sin egen tilstedeværelse og historie. En perle kan antyde pynt, men også tålmodighet, repetisjon og omsorg. Et stykke søppel kan bære spor av en bevegelse. Søt marsipan formet i merkelige fasonger og dekket med giftig maling; dekorative fragmenter som uroer heller enn beroliger. Materialene er ikke symbolske – de er valgt for hvordan de kjennes, hva de gjør, hvordan de klinger, hvordan de bærer tid.
I denne installasjonen aktiveres arkivet gjennom lyd. Hvert objekt inneholder en liten høyttaler og inngår i et kretsløp der lydsignaler beveger seg mellom objektene uten en fast begynnelse eller slutt. Noen sender ut lyd, andre videresender den.
I sentrum av dette bevegelige systemet står Hilde Marie Holsen, Jacobssons mangeårige samarbeidspartner, som medkomponerer verket gjennom akustiske og elektronisk bearbeidede trompettlyder. Holsens lydspråk flettes inn i kretsen sammen med lydopptak fra Ensemble Contrechamps. Materialet deres flyter mellom objektene og skaper stadig nye forbindelser.
Verket svarer på en tid preget av strenge krav til måling og bevis ved å vende seg mot stillere og mer tålmodige måter å «skanne» og forstå verden på. Det antyder at kunnskap kan også vokse frem fra det som er lite, oversett eller sanset snarere enn bevist.
Fakta
Installasjonskollasj. Foto: Ewa Jacobsson og Anna Lerheim Ask
Ewa Jacobsson. Foto: Anna Lerheim Ask
Hilde Marie Holsen. Foto: Julie Hrncirova
Ensemble Contrechamps. Foto: Regis Golay