Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Med Beethoven i ryggen gir Oslo-filharmonien klassiske former nytt liv
Noen ganger når vi står i motgang eller mangler retning, vender vi blikket bakover. Ikke for å dyrke nostalgi, men for å gjenoppdage en skjønnhet som fortsatt berører. Drømmer som kan vekke evnen til å drømme på nytt.
Beethoven døde for lenge siden, men musikken hans står oppreist i årets festival–ikke som følge av bevisst kuratering, men fordi utøverne selv har valgt det.
En av dem er Jörg Widmann, som Oslo-filharmonien har invitert til å dirigere konserten og fremføre egne verk.
I Con brio bruker han samme instrumentering som Beethoven i den 7. og 8. symfonien. Han siterer ikke direkte, men leker med Beethovenske musikalske uttrykk og teknikker.
Deretter følger Violin Concerto No. 2, skrevet for søsteren Carolin Widmann – en fremtredende solist innen samtidsmusikken. Som barn spilte de sammen, og Jörg oppmuntret Carolin til å utforske fiolinen på nye og utradisjonelle måter. Denne eksperimentelle tilnærmingen preger også dette verket.
Konserten avsluttes med Beethovens 7. symfoni – et av hans mest verdsatte verk. Fra den melankolske andresatsen til den livlige og energiske finalen, rommer symfonien både ekstase og alvor.
I møte med fortiden oppstår noe nytt og levende – en gnist som krysser tid, og minner oss om musikkens evne til å bære og forvandle menneskelige erfaringer.
Før-konsertsamtale
18:15–18:45 Glasshuset I Oslo konserthus
Jörg Widmann møter Oslo-filharmoniens kunstneriske leder Alex Taylor og Ultimas direktør Heloisa Amaral til samtale om musikken og kveldens program.
Fakta
Jörg Widmann. Foto: Marco Borggreve
Ludwig van Beethoven
Oslo-filharmonien. Foto: Kaupo Kikkas