Hvis mennesker var dyr, hvordan ville musikken vår høres ut?

Simon Løffler: Becoming Animal (2022, WP)

Den danske komponisten Simon Løffler trekker komposisjonskunsten i en dyrisk retning. Han anvender dyrs signaliserende og rituelle adferd i en menneskelig performance-sammenheng, for å utvide mulighetene for hvordan kroppen kan brukes til å lage musikk.

Den Oslo-baserte perkusjonstrioen Pinquins utforsker sammen med pianist Ellen Ugelvik hvordan fysikalitet og samspill mellom musikere kan bevege seg inn i en ikke-menneskelig sfære. Musikerne er utstyrt med forlengelser av kroppsdeler som etterligner visse dyrearter. Dette danner et nytt kroppsspråk, og også et nytt forhold til tid. Musikerne markerer også sitt territorie med gester og tegn, lyd og stillhet, bevegelse og tonefarger.

Simon Løffler: Becoming Animal (2022, WP)

Animalia I
Animalia II
Animalia III.a
Animalia III.b
Animalia III.c
Animalia IV.a
Animalia IV.b

Komponist

Simon Løffler

Dyrevesen med vinger

Simon Løffler

Elefantøyevipper og rev

Ane Marthe Sørlien Holen

Sommerfuglvinger

Ellen Ugelvik

Nebb og sommerfuglvinger

Jennifer Torrence

Nebb og dyrevesen

Inga Margrete Aas

I samarbeid med

MUNCH og Norges musikkhøgskole